Za členství v DU je zodpovědný hlavní vedoucí klubu (tzv. dorostové skupiny). V této sekci najde hlavní vedoucí všechny informace o členských právech a povinnostech, jak vést účetnictví, jak hlásit pojistnou událost, kontakt na právníka pro případ nehody vyšetřované policií, jak se stát členem, formuláře ke stažení.
Členství a pojištění
O členství
Důležité datumy
- 30. 11. zašlete klubové/ oddílové účetnictví
- 30. 11. přihláste ke členství
- 31. 1. zašlete výroční zprávu
- 31. 5. nahlaste nové vedoucí na tábor (ti, nejsou pojištěni za odpovědnost)
- 31. 5. nahlaste tábor vyplněním formuláře
Kdo je člen a jeho práva
Člen DU je každá osoba uvedená v seznamu členů, za kterou je zaplacený členský poplatek na aktuální kalendářní rok. Zpravidla to bývá dítě do 15 let a osoby od 15 let (rádci a vedoucí).
Člen nad 18 let má volební a hlasovací právo prostřednictvím hlavního vedoucího. Může se účastnit Sněmu DU. Sněm je nejvyšším orgánem DU.
Každý člen má právo na informace, účastnit se činnosti DU apod. Více informací ve Vnitřním řádu DU a stanovách DU.
Doporučujeme každému členovi odebírat náš newsletter, aby mu neunikly důležité informace. K odběru se přihlásíte přes oranžové tlačítko na dolní liště.
Vedení účetnictví
Sekci členství spravují v DU dvě osoby: Tereza Richterová jako vedoucí kanceláře shromažďuje podklady pro účetnictví, administruje granty, zajišťuje školení a právní záležitosti. Helena Šmudlová účtuje a zřizuje bankovní účty.
Neuděláte chybu, když emaily související se členstvím budete posílat oběma pro lepší přehled a komunikaci s vámi.
4 věci, které nám usnadňují vedení účetnictví
Účetnictví vedete kvůli pojištění, protože to vyžaduje zákon. Účetnictví (až na výjimky) vede účetní DU, protože je to mnohem jednodušší a levnější pro obě strany. K jednoduchosti nám všem pomáhá, když dorostová skupina má vlastní bankovní účet přes Dorostovou unii. A další zjednodušení přináší sdílení účetních podkladů přes Google.
Proč a jak to funguje?
Účetnictví děláte ze zákona a kvůli pojištění
Když neuděláte jako člen DU z vícedenní akce účetnictví (např. z tábora, víkendovky), bude akce považována za soukromou (nikoli pod DU), protože neexistuje účetní doklad, že proběhla. Například: Je to stejné jako když vám chybí při reklamaci pračky účet od pračky.
Když vícedenní akce není vedená v účetnictví, nevztahuje se na ni pojištění Dorostové unie, kdyby se něco stalo. Nemáte důkaz, že se akce konala pod DU.
Vybírejte členské příspěvky
Členské příspěvky vybírejte od dětí. Není důvod je hradit z toho, co zbylo na bankovním účtu nebo v hotovosti z minulého roku. Může to být jeden z příjmů. Například: většina klubů/ kroužků vybírá roční příspěvky nebo poplatky.
Používejte bankovní účet dorostové skupiny / pobočného spolku
Každá dorostová skupina musí mít vlastní bankovní účet (dobré zkušenosti máme s Fio bankou). Není možné používat soukromý účet nebo účet sboru. Například: peníze na školní výlet se musí také zasílat na účet školy a nemohou se posílat na soukromý účet učitele; ani na účet obce, i když obec zřídilo školu a provozuje ji ze svých peněz.
Nemáte dosud bankovní účet pro vaši dorostovou skupinu?
Požádejte Helenu Šmudlovou e-mailem na helena.smudlova@dorostovaunie.cz. Účet vám zřídí zdarma ve spolupráci s vámi u Fio banky. Zjednoduší se vám spolupráce s účetní Dorostové unie. Získáte možnost bezpečně spravovat váš účet z chytrého mobilu přes aplikaci internetového bankovnictví. Používání platební karty je samozřejmostí.
Sdílejte účetní podklady přes Google
Proč sdílet účetní doklady? Nemusíte je posílat poštou, takže ušetříte čas a peníze sobě i účetní DU.
Jak sdílet?
Otevírají se vám 3 možnosti:
- už máte vlastní Google Disk, pak stačí příslušnou složku nasdílet účetní DU
- nemáte vlastní Disk, pak si můžete založit vlastní účet (velikost uložiště 15 GB)
nebo - nemáte vlastní Disk, pak můžete mít Google Disk Dorostové unie s velikostí uložiště 30 GB, jednodušší sdílení členských dokumentů (Více info na pepa.kostelecky@dorostovaunie.cz)
Jak připravit vyúčtování akce (tábora) v PDF
Potřebujete poradit?
Prosím, zavolejte Heleně Šmudlové, ráda vám pomůže!
Kdo vede účetnictví dorostové skupiny?
Za vedení účetních podkladů je zodpovědný hlavní vedoucí (může pověřit jiného vedoucí, aby všechno nedělal sám). Účetní podklady řádně zpracuje do účetnictví pověřená účetní DU.
Poplatek za zpracování účetnictví činí 500 Kč/rok.
Poplatek za zpracování táborového účetnictví činí 500 Kč.
Celkem tedy může zaplatit dorostová skupina 1.000 Kč/rok za účetnictví.
Výhody vedení účetnictví účetní DU:
1) Když vedete účetnictví pod DU, máte nejrychlejší přístup k účtu, máte okamžitý přehled o pohybu peněz na účtu. Spolupráce s účetní DU je velmi rychlá.
2) Ušetříte za účetní program až 5 tisíc Kč ročně. Ušetříte práci hospodáři a peníze sboru za účetní.
První krok k vedení účetnictví
- Hlavní vedoucí napíše e-mail účetní DU s žádostí o vedení účetnictví, vedoucí počká na potvrzení.
- Účetní DU potvrdí hl. vedoucímu, že účetnictví zpracuje, vedoucí zaplatí poplatek 500 Kč/ rok
- Pokud dorostová skupina organizuje letní tábor, vyúčtování zpracuje účetní DU, pak hl. vedoucí uhradí jednorázový poplatek 500 Kč za účetnictví tábora.
Potřebujete poradit?
Prosím, zavolejte Heleně Šmudlové, ráda vám pomůže!
Jak hlavní vedoucí připraví účetní podklady
Hlavní vedoucí:
- popisuje ze zadní strany účtenky/ faktury, aby bylo jasné k jaké akci patří, k jaké platbě v bankovním účtu je přiřadit
- účtenky a faktury za věci (např. kancelářské, sportovní vybavení) stačí oskenovat a vytisknout na papír/ uložit na Google Disk do složek, tříděno po měsíci (složka leden, složka únor…) nebo podle podle akcí (nejen podle měsíců, může se hodit, když akce probíhá ve dvou měsících)
- při vyúčtování akce napíše na papír nebo do Google tabulky příjmy a výdaje
název a termín akce,
kolik peněz se vybralo,
kolik se utratilo podle účtenek a faktur
výsledek - každý měsíc uloží oskenované účtenky a faktury na Disk nebo oskenované účtenky doporučeně poštou účetní DU
Dělá se to měsíčně, protože dělat roční vyúčtování desítkám klubů je příliš náročné. - si účtenky archivuje doma ve fyzické podobě do písemného potvrzení o zpracování účetních dokladů účetní DU
Jak připravit vyúčtování akce (tábora) v PDF
Výjimka je dána historicky
Zpravidla každé nové dorostové skupině zpracuje účetnictví účetní DU
Pokud si účetnictví vedete sami, chápejte, prosím, že jste součástí celé rodiny DU, takže:
- použijte účetní program Money S3, ale pokud nechceš platit za program, nestahuj si aktualizaci,
- spolupracujte s účetní DU,
- pošlete doporučeně poštou účetní DU vaše účetnictví do 30. prosince
Řekněte vaší účetní, ať pošle emailem zálohu účetnictví v Money S3 účetní DU.
Potřebujete poradit?
Prosím, zavolejte Heleně Šmudlové, ráda vám pomůže!
Jak na cesťáky, vlastní faktury apod.
Když chceš proplatit cesťák
Cesťáky (=cestovní náhrady) za používání soukromého auta se platí vždy jen na základě vypsaného cesťáku, není možné jen tak „zaplatit za benzín“. DU stanovila cenu na 8 Kč za km (od 1. 6. 2023) nebo to můžeš spočítat podle skutečné spotřeba ceny paliva (složitější).
Když chceš vystavit fakturu za dorostovou skupinu
Pokud potřebujete vystavit fakturu (třeba za tábor), napište účetní DU, sámi si vystavit fakturu nemůžete (nemáte své IČ); fakturu následně zaevidujte ve fakturaci.
Pořízení faktur vydaných a přijatých evidujte ve fakturaci a jejich zaplacením také v bance.
Platby kartou DU nejprve eviduj v závazcích a poté jejich úhradu udělej v bance.
U všech výdajů a příjmů nezapomeňte uvést v možnosti střediska jednu z variant (víkendovka, tábor, režie). Tyto varianty stačí pro rozlišení, už nemusíte nic jiného přidávat.
Stejné účtenky (potraviny, materiál na činnost, režijní materiál, nájmy, kopírování, služby apod.) můžete dát do jednoho výdejního dokladu (např. jídlo). Stejně tak i příjmy (doplníte seznam platících nebo jednotlivé příjmové doklady).
Pokud vám chybí účtenka na výdaj nebo jí už nelze přečíst (vybledlá termo účtenka), zhotovte krátký zápis: o výdaji s názvem položky, počtem ks, cenou za ks a cenou celkem. Napište tam datum, kdy jste to sepsali, pak to podepíše ten, co to koupil a hl. vedoucí skupiny (nikoli tábora).
Pojištění
Pojištění, které má DU sjednáno přes ČRDM, se vztahuje i na cizince. Úrazové pojištění i pojištění odpovědnosti za škodu lze tedy využít při zapojení dětí a dospělých z Ukrajiny do činnosti klubu. Příklad: ukrajinské dítě se zraní na akci, případně způsobí nějakou škodu. Spolky si mohou rovněž pojistit dospělé z Ukrajiny dodatečným pojištěním odpovědnosti, pokud je budou chtít využít např. jako vedoucí, pomocníky apod.
Stal se na táboře úraz, poškodila se nějaká věc? Vyplň formulář a nech pojišťovnu posoudit nárok na odškodnění. DU vám neřekne, jestli to má smysl nebo ne.
Hlášení škodných událostí
ÚRAZ
Pokud se vám stal úraz (např. na táboře), vyplňte tento formulář Oznámení o úrazu.
ROZBITÁ VĚC (odpovědnost vedoucího)
Rozbil vám vedoucí nechtěně brýle? Vyfoťte je rozbité a opravené, doložte účtenkou a vyplňte tento formulář.
KDO TO PODEPISUJE ZA DU?
Vyplněný formulář pošlete emailem k podpisu Heleně Šmudlové a do kopie předsedovi DU. Za pobočné spolky podepisuje formuláře vedoucí spolku (zástupce vedoucího).
Jakmile formulář Oznámení o úrazu dostanete podepsaný od předsedy DU, pošlete ho klasickou poštou na adresu:
Generali Česká pojišťovna, a.s.
OCPV-ŽP
P.O.Box 305
659 05 Brno 2
Připojištění odpovědnosti vedoucích a rádců "na blbost"
Připojistit odpovědnost (tzv. na blbost) je potřeba nového vedoucího, který nebyl nahlášen na konci předešlého roku, když jste prodlužovali členství v DU.
Například: Nový táborový vedoucí, kuchařky, skladníci, rádci, pomocníci
Formulář pojišťovny k připojištění je třeba nutné stáhnout do počítače, vyplnit, uložit a odeslat na email Heleně Šmudlové.
Jak vyplnit tabulku
Vyplňte do tabulky “Seznam vedoucích” (prosím neměnit tabulku), kteří budou pracovat v klubu/oddílu v kalendářním roce 2021 včetně vedoucích na táboře.
“E” ve sloupci znamená platnost v Evropě, “S” znamená ve světě (=tábor mimo Evropu, tam je cena vyšší, řekneme na dotaz).
Děkujeme, že chráníte sebe, vaše vedoucí i děti.
Poplatek za připojištění odpovědnosti vedoucích, rádců a pomocníků činí 44 Kč/osoba/rok.
Příklad:
3 vedoucí + 2 kuchaři + 1 skladník + 2 rádci = 8 osob x 44 Kč/osoba/rok. Celkem 352 Kč za pojištění týmu vedoucích.
Poplatek za připojištění zaplaťte na účet Dorostové unie 33 00 22 00 33 / 2010. Uveďte Variabilní Symbol číslo mobilu platící osoby. Do zprávy pro příjemce napište “připojištění jméno dorostové skupiny”.
Formulář k připojištění stáhněte k sobě do PC a pak teprve vyplňte a pošlete Heleně Šmudlové.
Základní informace k pojistné smlouvě
Pojistná smlouva a podmínky najdete zde.
Rozsah pojištění: vztahuje se na tělesné poškození nebo smrt pojištěných osob, ke kterým dojde následkem úrazu při všech aktivitách uskutečňovaných v rámci činnosti, kterou pojištěné organizace vykonávají v souladu se svým posláním (určeným stanovami či jiným zakládajícím dokumentem).
Např. veškeré akce a schůzky, příprava a účast na akcích v ČR nebo zahraničí (zejména akce kulturní, turistické, rekreační, tělovýchovné), krátkodobé brigády pořádané pojištěnou organizací, výkon funkce jednotlivých funkcionářů (např. hospodáři, správci ubytoven apod.), výkon funkce vedoucích a pedagogických pracovníků vč. cesty z místa bydliště či zaměstnání do místa činnosti a zpět.
Pojištěné osoby: členové a pravidelní účastníci aktivit pojištěných organizací (zahrnutí v přihlášce k pojištění či prodloužení členství v ČRDM nebo krajské radě) a všichni ostatní účastníci akcí pořádaných pojištěnou organizací.
Platnost pojištění: od 1. 1. či od data odeslání závazné přihlášky k pojištění do konce kalendářního roku, tedy do 31. 12. Na další rok se posílá nová přihláška (prodloužení členství pro členy ČRDM).
Výše pojistného plnění: viz smlouva
Územní platnost: celý svět
POZOR!!!, nejedná se o cestovní pojištění, přesněji řečeno o pojištění léčebných výloh v zahraničí (to slouží k úhradě nákladů, které vzniknou v důsledku úrazu nebo náhlého onemocnění, jako např. lékařské ošetření, léky, převoz do nemocnice, pobyt v nemocnici, apod.), takové pojištění nevzniká automaticky a je nutné si ho individuálně sjednat!
Prodloužit členství
Výhody členství
Člen DU
Nečlen DU
stabilní, levné, kvalitní pojištění
porovnejte s pojištěním vašeho sboru
přebíráme právní odpovědnost
právní odpovědnost nese sbor, v případě právního sporu může sbor přijít o nemovinost
právní hot-linka zdarma
NE, cena dle domluvy s právníkem
přístup na Google Workspace s uložištěm 30 GB
NE, máte k dispozici pouze 15 GB na Google Drive
webová doména, hosting, WordPress šablona a podpora
(licence šablony se platí)
NE, řeší si každý klub sám
grafická podpora při tvorbě letáků, pozvánek
NE, řeší si každý klub sám
finanční příspěvky na misijní tábory
NE, nadace zpravidla nepodporují církve
možnost grantu z obce
NE, obce zpravidla církvi nepřispívají
snadné účetnictví
NE, zpravidla větší administrativní zátěž
internetové bankovnictví v mobilu
NE, většinou je třeba se ptát hospodáře sboru
slevy na kurzy, akce, konference
NE, platíte plnou cenu
péče sharemana
ANO, shareman je s vámi v kontaktu
podporujete pracovníky, kteří zkvalitňují: akce, informovanost, organizační věci
Nepodílíte se na zkvalitňování služeb
členstvím se zvyšuje členská základna, která pomáhá DU vyjednávat lepší podmínky u nadací
Nepomáháte vyjednat lepší podmínky
Žádost o členství poprvé
Dokumenty
Omluvenku může napsat rodič v případě, kdy dítě potřebuje odejít ze školy dřív, aby se stihlo dopravit na akci pořádanou Dorostovou unií (např. Biblická stezka).
Kontakty
Doručovací adresa
Helena Šmudlová
Vondroušova 1191/43,
163 00 Praha 6
Bankovní účet pro členy
členské poplatky, poplatky za kurzy, akce
33 00 22 00 33 / 2010
Vedoucí kanceláře

Tereza Richterová
členství, administrace grantů, shromažďování účetnictví, školení, právní záležitosti
tereza.richterova@dorostovaunie.cz
Účetnictví, pojištění

Helena Šmudlová
účetní, administrativní pracovnice
607 825 936
helena.smudlova@dorostovaunie.cz

Markéta Kaňuková
účetní
724 602 638
marketa.kanukova@dorostovaunie.cz
Právní hot-linka DU

Michael Novotný
právník
V případě, že Vás kontaktuje policie při dorostové práci:
- doporučujeme nevypovídat (je to Vaše právo)
- napište SMS ve tvaru „DOROST PROBLEM“ na mobil 777 572 956
- následně mu zavolejte